o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
Formulování a dokazování
školní rok 2008/2009
okruh číslo 19
 1. Vysvětlete pojmy
výroková forma,
výrok.
 2. Vysvětlete pojem tautologie výrokové logiky. Dokažte, že dané výrokové formy jsou tautologiemi:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Jak se nazývá implikace vzhledem k implikaci ?
 3. Doplňte místo otazníku tak ,abychom dostali tautologii výrokové logiky:
a) b)
c) d)
 4. Vysvětlete rozdíl mezi matematickou definicí a matematickou větou. Řekněte (napište) příklad matematické definice a matematické věty.
 5. Jaké znáte typy důkazů v matematice? (stručně charakterizujte a vysvětlete)
 6. Kolika způsoby lze (teoreticky) dokazovat větu ve tvaru implikace (ekvivalence)?
 7. Formulujte negaci výroků:
Přímka prochází nejvýše čtyřmi body.
Mezi přirozenými čísly je alespoň jedno číslo dokonalé.
f(x) je rostoucí v množině M tehdy, když x1, x2 M; x1 < x2 f(x1) < f(x2)
 8. Dokažte:
Pro každé dva trojúhelníky se stranami a, b, c a p, q, r platí:
(a + 1)2 + (b - 1)2 + (c + 1)2 - 2 ( a p + b q + c r ) > 6 - (p + 1)2 - (q - 1)2 - (r + 1)2.

Dokažte, že pro reálná čísla a, b, p, q platí:
a2 p2 + a2 q2 + b2 p2 + b2 q2 + a2 + b2 + p2 + q2 ( a p + b q )2 + 2 a p + 2 b q. Zjistěte, kdy platí rovnost.

Dokažte, že pro délky a, b, c stran libovolného trojúhelníku platí:

Pro které trojúhelníky nastane v předchozím vztahu rovnost?

Dokažte, že je posloupnost    rostoucí posloupností.
 9. Dokažte vztah mezi aritmetickým a geometrickým průměrem dvou kladných reálných čísel a, b.
10. Dokažte, že pro každou dvojici kladných reálných čísel a, b platí:
     
11. Dokažte, že pro každou trojici kladných reálných čísel a, b, c platí:
12. Vysvětlete princip důkazu sporem. Potom dokažte následující výroky (věty):
Číslo je iracionální.
Číslo log 7 je iracionální.
Každá posloupnost má nejvýše jednu limitu.
13. Najděte vzorec pro částečný součet sn následující řady, vzorec přesně zapište a dokažte jej:
a) 1 + 2 + 3 + 4 + ... b) 1 + 3 + 5 + 7 + ...
c) 1 . 2 + 2 . 3 + 3 . 4 + ... d)
14. Najděte největšího společného dělitele všech hodnot daného výrazu pro všechna n N. Formulujte hypotézu a potom ji dokažte:
  52n-1 + 7n-1   42n-1 + 3n+1   2n+2 + 32n+1
15. Řešte v R rovnici :
16. Dokažte, že pro každé n N platí. Jestliže 3 dělí (n2 + 2) 3 nedělí n.
17. Dokažte, že pro každá dvě a, b Z platí. Jestliže jsou čísla a . b, a2 + b2 nesoudělná, potom jsou nesoudělná čísla a, b.
18. Jak se dokazuje rovnost dvou množin, například M = N ?
19. Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, které mají od bodu A[-3, 6] dvakrát větší vzdálenost než od počátku soustavy souřadné.
20. Jsou dány body M[-1, 0], N[1, 0]. Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, pro které platí:
a) | XM | + | XN | = 6 b) | XM | + | XN | = 1
c) | XM | - | XN | = 1 d) | XN | - | XM | = 1
21. Dokažte graficky a potom zkouškou, že má daná rovnice jediné řešení v intervalu (2, 4)
 
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika