|
|||||||||||||||||||||||||||||||
| Formulování a dokazování školní rok 2008/2009 |
| okruh číslo 19 | |||||||||
| 1. | Vysvětlete pojmy |
||||||||
| 2. | Vysvětlete pojem tautologie výrokové logiky. Dokažte, že dané výrokové formy jsou tautologiemi: a) b) c) d) Jak se nazývá implikace |
||||||||
| 3. | Doplňte místo otazníku
|
||||||||
| 4. | Vysvětlete rozdíl mezi matematickou definicí a matematickou větou. Řekněte (napište) příklad matematické definice a matematické věty. | ||||||||
| 5. | Jaké znáte typy důkazů v matematice? (stručně charakterizujte a vysvětlete) | ||||||||
| 6. | Kolika způsoby lze (teoreticky) dokazovat větu ve tvaru implikace (ekvivalence)? | ||||||||
| 7. | Formulujte negaci výroků: |
||||||||
| 8. | Dokažte: (a + 1)2 + (b - 1)2 + (c + 1)2 - 2 ( a p + b q + c r ) > 6 - (p + 1)2 - (q - 1)2 - (r + 1)2. a2 p2 + a2 q2 + b2 p2 + b2 q2 + a2 + b2 + p2 + q2 Pro které trojúhelníky nastane v předchozím vztahu rovnost? |
||||||||
| 9. | Dokažte vztah mezi aritmetickým a geometrickým průměrem dvou kladných reálných čísel a, b. | ||||||||
| 10. | Dokažte, že pro každou dvojici kladných reálných čísel a, b platí: |
||||||||
| 11. | Dokažte, že pro každou trojici kladných reálných čísel a, b, c platí: |
||||||||
| 12. | Vysvětlete princip důkazu sporem. Potom dokažte následující výroky (věty): |
||||||||
| 13. | Najděte vzorec pro částečný součet sn následující řady, vzorec přesně zapište a dokažte jej:
|
||||||||
| 14. | Najděte největšího společného dělitele všech hodnot daného výrazu pro všechna n
|
||||||||
| 15. | Řešte v R rovnici : |
||||||||
| 16. | Dokažte, že pro každé n |
||||||||
| 17. | Dokažte, že pro každá dvě a, b |
||||||||
| 18. | Jak se dokazuje rovnost dvou množin, například M = N ? | ||||||||
| 19. | Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, které mají od bodu A[-3, 6] dvakrát větší vzdálenost než od počátku soustavy souřadné. | ||||||||
| 20. | Jsou dány body M[-1, 0], N[1, 0]. Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, pro které platí:
|
||||||||
| 21. | Dokažte graficky a potom zkouškou, že má daná rovnice jediné řešení v intervalu (2, 4) |
||||||||
| © 2004 Milan Rieger - web design, grafika |