|
Formulování a dokazování školní rok 2008/2009 |
okruh číslo 19 | |||||||||
1. | Vysvětlete pojmy výroková forma, výrok. |
||||||||
2. | Vysvětlete pojem tautologie výrokové logiky. Dokažte, že dané výrokové formy jsou tautologiemi: a) , b) , c) , d) . Jak se nazývá implikace vzhledem k implikaci ? |
||||||||
3. | Doplňte místo otazníku tak ,abychom dostali tautologii výrokové logiky:
|
||||||||
4. | Vysvětlete rozdíl mezi matematickou definicí a matematickou větou. Řekněte (napište) příklad matematické definice a matematické věty. | ||||||||
5. | Jaké znáte typy důkazů v matematice? (stručně charakterizujte a vysvětlete) | ||||||||
6. | Kolika způsoby lze (teoreticky) dokazovat větu ve tvaru implikace (ekvivalence)? | ||||||||
7. | Formulujte negaci výroků: Přímka prochází nejvýše čtyřmi body. Mezi přirozenými čísly je alespoň jedno číslo dokonalé. f(x) je rostoucí v množině M tehdy, když x1, x2 M; x1 < x2 f(x1) < f(x2) |
||||||||
8. | Dokažte: Pro každé dva trojúhelníky se stranami a, b, c a p, q, r platí: (a + 1)2 + (b - 1)2 + (c + 1)2 - 2 ( a p + b q + c r ) > 6 - (p + 1)2 - (q - 1)2 - (r + 1)2. Dokažte, že pro reálná čísla a, b, p, q platí: a2 p2 + a2 q2 + b2 p2 + b2 q2 + a2 + b2 + p2 + q2 ( a p + b q )2 + 2 a p + 2 b q. Zjistěte, kdy platí rovnost. Dokažte, že pro délky a, b, c stran libovolného trojúhelníku platí: Pro které trojúhelníky nastane v předchozím vztahu rovnost? Dokažte, že je posloupnost rostoucí posloupností. |
||||||||
9. | Dokažte vztah mezi aritmetickým a geometrickým průměrem dvou kladných reálných čísel a, b. | ||||||||
10. | Dokažte, že pro každou dvojici kladných reálných čísel a, b platí: |
||||||||
11. | Dokažte, že pro každou trojici kladných reálných čísel a, b, c platí: |
||||||||
12. | Vysvětlete princip důkazu sporem. Potom dokažte následující výroky (věty): Číslo je iracionální. Číslo log 7 je iracionální. Každá posloupnost má nejvýše jednu limitu. |
||||||||
13. | Najděte vzorec pro částečný součet sn následující řady, vzorec přesně zapište a dokažte jej:
|
||||||||
14. | Najděte největšího společného dělitele všech hodnot daného výrazu pro všechna n N. Formulujte hypotézu a potom ji dokažte:
|
||||||||
15. | Řešte v R rovnici : |
||||||||
16. | Dokažte, že pro každé n N platí. Jestliže 3 dělí (n2 + 2) 3 nedělí n. | ||||||||
17. | Dokažte, že pro každá dvě a, b Z platí. Jestliže jsou čísla a . b, a2 + b2 nesoudělná, potom jsou nesoudělná čísla a, b. | ||||||||
18. | Jak se dokazuje rovnost dvou množin, například M = N ? | ||||||||
19. | Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, které mají od bodu A[-3, 6] dvakrát větší vzdálenost než od počátku soustavy souřadné. | ||||||||
20. | Jsou dány body M[-1, 0], N[1, 0]. Vyšetřete množinu všech bodů X v rovině, pro které platí:
|
||||||||
21. | Dokažte graficky a potom zkouškou, že má daná rovnice jediné řešení v intervalu (2, 4) |
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika |