o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
Důležitá zobrazení v matematice
školní rok 2008/2009
okruh číslo 27
 1. Vysvetlete pojmy:
zobrazení z množiny A do množiny B,
geometrické zobrazení
vzor, obraz,
shodné zobrazení,
prosté zobrazení,
podobné zobrazení,
inverzní zobrazení,
bodová samodružnost, samodružnost jako celek,
samodružný bod (přímka apod.).
 2. Charakterizujte jednotlivá shodná zobrazení v rovině.
 3. Narýsujte graf funkce f a určete rovnici funkce, kterou dostaneme z funkce f v posunutí určeném vektorem .
  f  
  y = x2   (3, 1)
  y = | x |   (-2, -2)
  y = sin x  
  y = cos x  
  y = log2 x   (2, -1)
 4. Narýsujte graf funkce g : y = | x - 2 | + 1 . Napište rovnici funkce ( narýsujte graf funkce ), která vznikne z funkce g:
a) osovou souměrností podle osy x,
b) osovou souměrností podle osy y,
c) středovou souměrností dle počátku soustavy souřadné,
d) posunutím o vektor = (2, -1).
 5. Určete vektor posunutí z rovnice kružnice x2 + y2 - 2 x + 4 y - 4 = 0.
 6. Uvažujme kružnici k: x2 + y2 = 4, její střed označme S. Co bude obrazem kružnice k v zobrazení
Z = Tu=( 5, 3 ) HS;h=1,5 (operace je složením zobrazení v pořadí T, H). Obraz kružnice k v zobrazení Z vyjádřete analyticky.
 7. Bod A[, 2] otočíme v rotaci RS, x = 30° (S je počátek soustavy souřadné). Určete souřadnice bodu A v dané rotaci.
 8. Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno:
a) c, ta, ; b) ta, tb, tc; c) a : b : c = 2 : 3 : 4, r;
d) a : b = 2 : 3, r = 5 cm, = 75o; e) , , tc; f) = 1,5 cm, vc = 4 cm, = 60°.
 9. Načrtněte křivku o rovnici x . y = - 4. Jakou rovnicí bude tato křivka určena, když otočíme soustavu souřadnou
o - 45°?
10. Je dána přímka p a mimo ni body A, B v téže polorovině určené přímkou p. Sestrojte trojúhelník ABC takový, aby jeho obvod byl co nejmenší a vrchol C ležel na přímce p.
11. Jsou dány dvě různoběžky p, q a střed S čtverce ABCD. S neleží na žádné z daných různoběžek. Sestrojte čtverec ABCD tak, aby A p a C q.
12. Jsou dány tři rovnoběžky a, b, c a bod A a. Sestrojte rovnostranný trojúhelník ABC tak, aby B b a C c.
13. Jsou dány dvě různé rovnoběžné přímky a, b a bod M ležící mezi přímkami a, b. Narýsujte kružnici, která se dotýká přímek a, b a prochází bodem M.
14. Charakterizujte stejnolehlost. Jaké jsou základní vlastnosti stejnolehlosti?
15. V jakém poměru jsou obsahy (obvody) dvou stejnolehlých trojúhelníků?
16. Sestrojte kosočtverec, je-li dáno a = 5 cm a e : f = 3 : 4.
17. Jsou dány dvě kolmé přímky a, b a uvnitř jednoho jejich úhlu bod M. Sestrojte všechny kružnice, které procházejí bodem M a dotýkají se přímek a, b.
18. V soustavě souřadné je dána kružnice k1, jejíž střed S[5, 3] a poloměr r1 = 1,5. Sestrojte jednu z kružnic, která se dotýká kružnice k1 a obou os soustavy souřadné.
 
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika