|
Variace, permutace a kombinace (bez opakování), Pascalův trojúhelník školní rok 2008/2009 |
okruh číslo 20 | ||||||||||||||||||
1. | Definjte pojmy variace, kombinace a permutace (bez opakování). | |||||||||||||||||
2. | Řekněte (napište) definici čísla n! . | |||||||||||||||||
3. | Vyčíslete kombinační číslo ![]() |
|||||||||||||||||
4. | Zjednodušte následující výrazy:
|
|||||||||||||||||
5. | Určete všechny dvojice [x, y] ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
6. | V množině přirozených čísel řešte soustavu:
|
|||||||||||||||||
7. | V oboru reálných číslech řešte danou rovnici ![]() |
|||||||||||||||||
8. | Zapište základní vlastnosti kombinačních čísel, ukažte jejich platnost v Pascalově trojúhelníku a některou z vlastností dokažte. Potom dokažte následující vlastnost kombinačních čísel. Pro každou trojici nezáporných celých čísel p ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
9. | Vyjádřete jediným kombinačním číslem : ![]() |
|||||||||||||||||
10. | Definujte pojem absolutní hodnoty reálného čísla. Jaký je geometrický význam absolutní hodnoty reálného čísla? Řešte v R následující rovnice a nerovnice:
|
|||||||||||||||||
11. | Dokažte, že pro každé přirozené číslo n platí: ![]() |
|||||||||||||||||
12. | Zvětší-li se počet prvků o 1, zvětší se počet kombinací třetí třídy o 21. Kolik je dáno prvků? | |||||||||||||||||
13. | Kolik máme dáno prvků, jestliže variací třetí třídy z nich utvořených je pětkrát víc než variací druhé třídy ? | |||||||||||||||||
14. | Zvětší-li se počet prvků o 2, zvětší se počet permutací čtyřicetdvakrát. Určete původní počet prvků. | |||||||||||||||||
15. | Kolika přímkami můžeme spojit 10 bodů, jestliže a) žádné tři body neleží na jedné přímce, b) 5 z daných bodů leží na jedné přímce, jinak žádná trojice bodů na přímce neleží. |
|||||||||||||||||
16. | Najděte vzorec pro částečný součet dané řady: a) 1 . 2 + 2 . 3 + 3 . 4 + ... + n . ( n + 1 ) + ... , b) 1 . 2 . 3 + 2 . 3 . 4 + ... + n . ( n + 1 ) . ( n + 2 ) + ... . |
|||||||||||||||||
17. | Jsou dány dvě rovnoběžné přímky p, q. Na přímce p je dáno n různých bodů P1, P2, . . . ,Pn a na přímce q m různých bodů Q1, Q2, . . . , Qm. Určete počet všech trojúhelníků, jejichž vrcholy jsou v bodech přímky p a přímky q. | |||||||||||||||||
18. | Kolika způsoby lze na čtvercové šachovnici s 64 poli vybrat tři pole tak, aby všechna neležela v témže sloupci? | |||||||||||||||||
19. | Na maturitním večírku je 15 hochů a 12 děvčat. Určete, kolika způsoby z nich lze vybrat čtyři taneční páry. | |||||||||||||||||
20. | Určete, kolika způsoby může m chlapců a n dívek nastoupit do zástupu tak, aby: a) nejdříve stály všechny dívky a pak všichni chlapci, b) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka ani mezi žádnými dvěma dívkami nebyl žádný chlapec, c) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka. |
|||||||||||||||||
21. | O telefonním čísle svého spolužáka si Vašek zapamatoval jen to, že je šestimístné, začíná sedmičkou, neobsahuje žádné dvě stejné číslice a je dělitelné 25. Určete, kolik telefonních čísel přichází v úvahu. | |||||||||||||||||
22. | K sestavení vlajky, která má být sestavena ze tří svislých různobarevných pruhů, jsou k dispozici látky barvy bílé, červené, modré, zelené, žluté a fialové. a) Určete počet vlajek, které lze z látek těchto barev sestavit. b) Kolik z nich má červený pruh? c) Kolik z nich má červený pruh uprostřed? d) Kolik jich nemá uprostřed zelený pruh? |
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika |