o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
Variace, permutace a kombinace (bez opakování), Pascalův trojúhelník
školní rok 2008/2009
okruh číslo 20
 1. Definjte pojmy variace, kombinace a permutace (bez opakování).
 2. Řekněte (napište) definici čísla n! .
 3. Vyčíslete kombinační číslo .
 4. Zjednodušte následující výrazy:
a) b)
 5. Určete všechny dvojice [x, y] N x N, pro které platí: .
 6. V množině přirozených čísel řešte soustavu:
a) b)
 7. V oboru reálných číslech řešte danou rovnici
 8. Zapište základní vlastnosti kombinačních čísel, ukažte jejich platnost v Pascalově trojúhelníku a některou z vlastností dokažte. Potom dokažte následující vlastnost kombinačních čísel.
Pro každou trojici nezáporných celých čísel p q r platí:
 9. Vyjádřete jediným kombinačním číslem : .
10. Definujte pojem absolutní hodnoty reálného čísla. Jaký je geometrický význam absolutní hodnoty reálného čísla? Řešte v R následující rovnice a nerovnice:
a) b) c)
d) x! = 210 (x - 2)! e) (n!)2 - 7 n! + 6 = 0 f)
g) h)
11. Dokažte, že pro každé přirozené číslo n platí: .
12. Zvětší-li se počet prvků o 1, zvětší se počet kombinací třetí třídy o 21. Kolik je dáno prvků?
13. Kolik máme dáno prvků, jestliže variací třetí třídy z nich utvořených je pětkrát víc než variací druhé třídy ?
14. Zvětší-li se počet prvků o 2, zvětší se počet permutací čtyřicetdvakrát. Určete původní počet prvků.
15. Kolika přímkami můžeme spojit 10 bodů, jestliže
a) žádné tři body neleží na jedné přímce,
b) 5 z daných bodů leží na jedné přímce, jinak žádná trojice bodů na přímce neleží.
16. Najděte vzorec pro částečný součet dané řady:
a) 1 . 2 + 2 . 3 + 3 . 4 + ... + n . ( n + 1 ) + ... ,
b) 1 . 2 . 3 + 2 . 3 . 4 + ... + n . ( n + 1 ) . ( n + 2 ) + ... .
17. Jsou dány dvě rovnoběžné přímky p, q. Na přímce p je dáno n různých bodů P1, P2, . . . ,Pn a na přímce q m různých bodů Q1, Q2, . . . , Qm. Určete počet všech trojúhelníků, jejichž vrcholy jsou v bodech přímky p a přímky q.
18. Kolika způsoby lze na čtvercové šachovnici s 64 poli vybrat tři pole tak, aby všechna neležela v témže sloupci?
19. Na maturitním večírku je 15 hochů a 12 děvčat. Určete, kolika způsoby z nich lze vybrat čtyři taneční páry.
20. Určete, kolika způsoby může m chlapců a n dívek nastoupit do zástupu tak, aby:
a) nejdříve stály všechny dívky a pak všichni chlapci,
b) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka ani mezi žádnými dvěma dívkami nebyl žádný chlapec,
c) mezi žádnými dvěma chlapci nebyla žádná dívka.
21. O telefonním čísle svého spolužáka si Vašek zapamatoval jen to, že je šestimístné, začíná sedmičkou, neobsahuje žádné dvě stejné číslice a je dělitelné 25. Určete, kolik telefonních čísel přichází v úvahu.
22. K sestavení vlajky, která má být sestavena ze tří svislých různobarevných pruhů, jsou k dispozici látky barvy bílé, červené, modré, zelené, žluté a fialové.
a) Určete počet vlajek, které lze z látek těchto barev sestavit.
b) Kolik z nich má červený pruh?
c) Kolik z nich má červený pruh uprostřed?
d) Kolik jich nemá uprostřed zelený pruh?
 
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika