o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
Mnoho pojmů v matematice má přívlastek lineární
školní rok 2008/2009
okruh číslo 1
 1. Graficky řešte rovnici s reálnou neznámou x a reálným parametrem b: | x | + 3 = x + b.
 2. Určete množinu S všech funkcí, z nichž je každá určena rovnicí y = 2 x + g (g je celé číslo) a pro něž platí podmínka:
s S, x <-2, 5> je s(x) <-4, 15>.
 3. Určete množinu S všech funkcí, z nichž je každá určená rovnicí y = a x + b (a R, b R) a pro něž platí zároveň tyto dvě podmínky:
a) uspořádaná dvojice [0, 2] patří každé z těchto funkcí,
b) s S, x <-1, 4) je s(x) (-3, 5).
 4. Napište rovnici lineární funkce, jejíž graf prochází bodem M [1, -4] rovnoběžně s přímkou 2 x - 5 y + 3 = 0.
 5. Graficky řešte v R rovnici: | x + 1 | - | x | + 3 | x - 1 | - 2 | x - 2 | = x + 2.
 6. Narýsujte grafy funkcí:
a) b)
c) d)
 7. Napište rovnici inverzní funkce k funkci h. Načrtněte od ruky (ale přesně) grafy funkcí h a h-1.
h:
 8. Je ekvivalentní nerovnice x + 2 > 3 x - 5 a nerovnice (x + 2) (x - 5) > (3 x - 5) (x - 5)? Řekněte, jaké znáte ekvivalentní úpravy při řešení rovnic (nerovnic).
 9. Řešte rovnici (2 p - 1) x - 6 = p x s neznámou x R a s parametrem p R.
10. Řešte v C rovnici s neznámou x: (3 + i) (1 - i) x = 2 + i.
11. Řešte v R rovnici:
12. Kolika způsoby umíte řešit soustavu rovnic?
a) x + 3 y + z = 5 b) 2 x - y - z = 4
2 x + y + z = 2 3 x + 4 y - 2 z = 11
2 x + y + 5 z = - 7 3 x - 2 y + 4 z = 11
13. Určete, pro které hodnoty parametru a R je řešením dané soustavy rovnic jediná trojice kladných čísel.
x + 3 y + z = 1
2 x - y - 3 z = 0
3 x + a y - 2 z = 3
14. Vysvětlete princip a použití lineární interpolace funkce f(x), známe-li [xi-1, f(xi-1)], [xi, f(xi)]. Použijte na následující úloze. Vypočítejte log 115,57, známe-li log 115,5 = 2, 06258 a log 115,6 = 2, 06296.
15. Vysvětlete princip a použití Lagrangeovy interpolace [Ln(x)] a Newtonovy interpolace [Nn(x)] funkce.
16. Vysvětlete pojem lineární závislosti (nezávislosti) určité skupiny vektorů a potom řešte následující úlohy:
a) Zjistěte, zda jsou body A[4, 7], B[5, 6], C[8, 10] vrcholy trojúhelníka.
b) Zjistěte, zda bod D leží v rovině ABC; D[4, 2, 4], A[0, 2, 6], B[1, 0, 2], C[1, -2, 0].
17. Vysvětlete pojmy "lineární kombinace vektorů" a "lineární závislost vektorů". Potom vysvětlete vztah mezi těmito pojmy.
 
© 2004 Milan Rieger - webdesign, grafika