o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
KVADRATICKÁ - rovnice, nerovnice, funkce
školní rok 2008/2009
okruh číslo 14
 1. Která rovnice se nazývá kvadratická? Vysvětlete pojmy:
 ryze kvadratická rovnice,
 kvadratická rovnice bez absolutního členu,
 kvadratická rovnice v normovaném tvaru.
 2. Vysvětlete postup řešení kvadratické rovnice s reálnými koeficienty v oboru - reálných čísel, komplexních čísel.
 3. Řešte nejdříve v R, potom v C rovnice:
a) x2 - 7 x + 6 = 0 b) x2 - 4 x + 4 = 0 c) 2 x2 + 3 x - 2 = 0
d) 3 x2 - 7 x = 0 e) 3 x2 - 27 = 0 f) x2 - 2 x + 5 = 0
 4. Řešte v C rovnici : x2 + ( 3 + 2 i ) x - 7 + 17 i = 0.
 5. Rozložte reálné číslo a na dva sčítance tak, aby byl jejich součin co největší.
 6. Které vztahy platí mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice?
 7. Co víte o rozkladu kvadratického trojčlenu a x2 + b x + c = 0 (a, b, c jsou reálná čísla, a je různé od nuly) na součin kořenových činitelů?
 8. Určete všechny kvadratické rovnice jejichž
 kořeny jsou čísla 3 a - 5,
 dvojnásobným kořenem je číslo 0,4.
 9. Je dána rovnice x2 - 2 x - 15 = 0. Sestavte kvadratickou rovnici v normovaném tvaru, jejíž kořeny jsou rovny druhým mocninám kořenů dané rovnice, aniž tuto rovnici řešíte.
10. Je dána kvadratická rovnice a x2 + b x + c = 0, jejíž kořeny jsou x1, x2. Sestavte jednu kvadratickou rovnici, jejíž kořeny jsou čísla:
a) b)
  předpoklad x1, x2 nenulová čísla   předpoklad x1, x2 různá od 1
11. Řešte v R rovnice:
a) b) (x - 2)3 = (x + 1)3 + 9 (x - 5) c) | x2 - 6 x + 8 | = 1
d) e) f)
12. Užitím vhodné substituce řešte v R následující rovnici
13. Řešte v R rovnici s neznámou x a s reálným parametrem m
(m - 1) x2 - 2 (m + 1) x + m - 2 = 0.
Stanovte, kdy má daná rovnice dva reálné různé kořeny oba kladné.
14. Určete definiční obor dané funkce:
a) b)
15. Z listu lepenky tvaru čtverce o straně a se v rozích vyříznou stejně velké čtverce a ze zbylé části se slepí krabička. Jak velká musí být strana vyříznutého čtverce, aby objem krabičky byl co největší?
16. Řešte v R rovnice:
a) b) c)
17. Po řece se mezi dvěma místy A, B dopravuje nákladní lodí termínovaně náklad. Místo B leží ve vzdálenosti 24 km od místa A po proudu řeky. Rychlost proudu vody v řece je vp = 6 kmh-1. Jaká musí být vlastní rychlost lodi, aby její plavba z A do B a zpět (bez doby nakládání a vykládání nákladu) nebyla delší než 3 hodiny?
18. Určete hodnotu reálného parametru a tak, aby obsah rovinného obrazce, který omezuje daná parabola y = a x2 - 3 a osa x byl 2.
19. Určete hodnotu reálného parametru a tak, aby graf kvadratické funkce y = a x2 + x omezoval s osou x rovinný obrazec, jehož obsah je 24.
20. Určete kvadratickou funkci tak, aby nabývala maxima pro x = 2, její graf procházel počátkem soustavy souřadné a graf této funkce spolu s osou x omezoval rovinný obrazec o obsahu 16.
21. Řešte soustavu nerovnic s reálnými neznámými x, y a reálným parametrem p:
 
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika