o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 Procvičte si úlohy z jednotlivých maturitních okruhů.
Prostudujte si teorii, ovládejte definice a věty, které používáte.
Dokažte svá tvrzení.
hlavni strana
okruhy
o10 o11 o12 o13 o14 o15 o16 o17 o18
o19 o20 o21 o22 o23 o24 o25 o26 o27
FUNKCE, inverzní funkce, složená funkce
školní rok 2008/2009
okruh číslo 17
 1. Vysvětlete pojmy funkce, definiční obor funkce. Kdy říkáme, že je funkce prostá ve svém definičním oboru? Které z elementárních funkcí jsou funkcemi prostými (neprostými)?
 2. Jak souvisí vlastnosti - funkce prostá, funkce rostoucí, funkce klesající? Formulujte jako matematické věty a některou z vět dokažte.
 3. Vysvětlete pojem rovnosti funkcí. Rozhodněte, zda jsou si rovny dané funkce f, g:
a) f(x) = 1
g(x) = sin2x + cos2x
b) f(x) = x
g(x) = x2 . x-1
c) f(x) = sinx
g(x) = tg x . cos x
 4. Je dána funkce h. Určete všechna čísla c R tak, aby platilo h(c+1) = h(0,5).
 5. Jsou dány tři funkce:
  f(x) = x - 1     h(x) = x + 3
Vytvořte složené funkce h1 až h4 a určete jejich definiční obory:
a) h1(x) = g(h(f(x))) b) h2(x) = f(h(g(x)))
c) h3(x) = f(g(h(x))) d) h4(x) = h(g(f(x)))
 6. Určete hodnotu parametru a R tak, aby pro funkci h(x) = a x + 3 platilo h(h(2)) = 17.
 7. U daných složených funkcí určete funkci vnější a funkci vnitřní:
a) b) y = log2 x
c) d) y = log2 x - 4 log x
e) f) y = log x2
g) h) y = (x2 + 1)3
 8. Dokažte:
a) funkce g: y = 4 x – 7 je rostoucí v R,
b) funkce g: y = - 3 x + 5 je klesající v R.
 9. Které z daných funkcí jsou sudé (liché) v definičním oboru?
a) y = x b) y = 4 x c) y = | x |
d) y = x3 d) y = cos x f) y = x2
g) y = log x h) y = 2x i)
j) k) l)
10. Za předpokladu, že znáte graf funkce y = f(x), načrtněte graf funkce

a) y = f(x) + 2 b) y = f(x + 2) c) y = f(x - 1)
d) y = f(x - 1) - 3 e) y = 2 f(x) f) y = 0,5 f(x)
g) y = - f(x) h) y = - f(2x) i) y = | f(x) |
j) y = f(| x |) k) y = f(| - x |) l) y = | f(| x |) |
11. Určete ( zpaměti ) definiční obor následujících funkcí:
a) y = log (x - 3) b) y = log x2 c)
d) e) f) y = log logx
12. Definujte logaritmus a formulujte pravidla (věty) pro logaritmování součinu, podílu a mocniny.
13. Určete, pro které hodnoty reálného parametru a jsou funkce f, g rostoucí (klesající):
a) b)
14. Vysvětlete pojem inverzní funkce. Jakou vlastnost musí mít funkce f, aby k ní existovala funkce inverzní?
15. Jak se nazývají inverzní funkce k funkcím lineárním, mocninným, exponenciálním, logaritmickým, goniometrickým?
16. Napište rovnici inverzní funkce (relace) k následujícím funkcím:
a) y = 4 x - 3 b) c) y = 3x - 1
d) y = log (x + 2) e) y = x2 - 1 f) y = sin x
17. Do jedné soustavy souřadné načrtněte grafy následujících dvou funkcí:
a) y = log2x, y = 2x b) y = x2, c) y = x3,
18. Určete, pro které hodnoty reálného parametru a jsou funkce f, g rostoucí (klesající):
a) 1000 x2 = xlog x b)
19. Narýsujte graf některé z cyklometrických funkcí:
 y = arcsin x,
 y = arccos x
 y = arctg x,
 y = arccotg x.
20. Ukažte odvození derivace funkce y = arcsin x (i dalších cyklometrických funkcí) pomocí věty o derivování inverzní funkce.
21. Jaké zobrazení dostaneme složením dvou stejnolehlostí HS, h=0,25 a KS, k=2 v tomto pořadí? Ukažte prakticky na zobrazení bodu. Co dostaneme složením daných stejnolehlostí v opačném pořadí?
22. Do jednoho obrázku načrtněte grafy těchto funkcí:
 y = cos x,
 y = 2 cos x
 y = cos 2x,
 y = cos (-2x),
 y = 2 cos 2x.
Které z těchto funkcí jsou funkcemi složenými?
23. Derivujte funkci:
a) y = (x2 + 2 x + 2)3 b) y = 3 cos2 x + 2 sin3 x + cos x3 + sin x2
c) d)
24. Integrujte:
a) b) c)
d) e) f)
 
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika