|
Variace, permutace a kombinace (s opakováním), binomická věta školní rok 2008/2009 |
okruh číslo 21 | |||||
1. | Vypočítejte:
|
||||
2. | Doplňte (řešte) následující úlohy: a) ? a,b ![]() ![]() b) Ak = ? c) 2n = ? d) (a - b)n = ? e) Jaké maximální chyby se dopustíme, jestliže při výpočtu čísla 1,0016 použijeme prvních dvou členů binomického rozvoje výrazu (1 + 0,001)6 ? Můžete své tvrzení obhájit? f) Dokažte binomickou větu. |
||||
3. | Kolika způsoby dovedete dokázat větu: ![]() ![]() |
||||
4. | Jak lze postupovat při výpočtu 5. mocniny komplexního čísla ( 1 - i )? Který z možných způsobů výpočtu je efektivnější? | ||||
5. | Dokažte pomocí binomické věty: Pro každé přirozené číslo n je daný výraz V(n) roven celému číslu.![]() |
||||
6. | V rozvoji výrazu V je součet prvních tří koeficientů 67. Určete z této podmínky absolutní člen rozvoje výrazu V.![]() |
||||
7. | V rozvoji výrazu (1 + x)n je třetí člen 84 a čtvrtý člen 280. Určete x, n. | ||||
8. | Definujte variaci, permutaci a kombinaci s opakováním. Napište vzorce pro zjištění počtu. | ||||
9. | Státní poznávací značka auta je tvořena uspořádanou sedmicí, jejíž první tři členy jsou písmena (lze použít 26 písmen A, B, ..... , X, Y, Z) a další čtyři číslice. Určete, kolik značek lze sestavit. | ||||
10. | Určete počet všech podmnožin množiny { a , b , c } a vysvětlete: a) Jak tento problém souvisí s variacemi s opakováním? b) Kolika způsoby lze prvky dané množiny rozdělit do dvou přihrádek? |
||||
11. | Dokažte: P’(k, n - k) = K(k, n) (k, n ![]() ![]() ![]() |
||||
12. | Doplňte a vysvětlete, co to znamená: P’ (1,1,1, ... ,1) = ? (předpokládejme, že jedniček v závorce je n). | ||||
13. | Určete, kolika způsoby lze přemístit písmena slova BATERKA tak, aby se souhlásky a samohlásky střídaly. | ||||
14. | Co je to anagram?![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
15. | Určete počet způsobů, jimiž lze umístit všechny bílé šachové figurky a) na dvě pevně zvolené řady šachovnice 8 x 8; b) na libovolné dvě řady šachovnice 8 x 8. |
||||
16. | Kolik částek lze zaplatit třemi mincemi (v peněžence máme dostatečný počet jedno, dvou a pětikorunových mincí). Ukažte způsob odvození počtu částek a úlohu zobecněte. | ||||
17. | Určete počet všech trojúhelníků, z nichž žádné dva nejsou shodné a jejichž každá strana má velikost vyjádřenou jedním z čísel 4, 5, 6, 7. Kolik z těchto trojúhelníků je pythagorejských? | ||||
18. | Dokažte K’(k, n) = K(k, n + k - 1). | ||||
19. | Určete počet všech trojúhelníků, z nichž žádné dva nejsou shodné a jejichž každá strana má velikost vyjádřenou některým z čísel n+1, n+2, n+3, ... , 2n, (n je přirozené číslo). Kolik těchto trojúhelníků je rovnoramenných (rovnostranných)? | ||||
20. | Co je to Apolloniova úloha?![]() ![]() |
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika |