hlavni Z5 Z6 Z7 Z8 Z9 C B A |
KATEGORIE Z8 |
(54. ročník matematické olympiády, školní rok 2004/2005, úlohy I. kola - domácího kola) |
Z8 - I - 1 |
Pořadové číslo dne v měsíci je smutné, protože v jistém roce nebylo ani jednou nedělí. Jaké číslo to bylo a na který den v týdnu připadl v tom roce Nový rok? |
(M. Volfová) |
Z8 - I - 2 |
Slimák lezl po čtvercové síti a zanechal za sebou stopu (viz obr. 1). Čísla pod sítí a vedle ní udávají počet navštívených čtverečků v daném řádku či sloupci. Na obr. 2 určete dráhu slimáka, víte-li, že nikdy nevlezl dvakrát do stejného čtverečku a že nikdy nelezl šikmo. |
![]() ![]() |
(Š. Ptáčková) |
Z8 - I - 3 |
O lichoběžníku LICH (LI || CH) víme, že LC
![]() ![]() ![]() |
(S. Bednářová) |
Z8 - I - 4 |
Kolik je mezi čísly 1, 2, 3, ..., 999, 1 000 takových, která nejsou dělitelná žádným z čísel 2, 3, 4, 5? |
(M. Volfová) |
Z8 - I - 5 |
Alenka sestavovala "hlemýždí ulitu" z pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků jako na obrázku. Použila k tomu co nejvíc trojúhelníků, ale žádné dva se nepřekrývaly. a) Z kolika trojúhelníků byla ulita sestavena? b) Jaký je obsah největšího trojúhelníku, je-li odvěsna nejmenšího z nich dlouhá 1 cm? |
![]() |
(M. Raabová) |
Z8 - I - 6 |
Archeologové vykopali papyrus se zvláštní tabulkou s výřezem ve tvaru "Z" (viz obr.). Jde zřejmě o talisman. Měl zajímavou vlastnost: zakroužkujeme-li libovolných pět čísel tak, aby v každém sloupci i řádku bylo zakroužkované právě jedno, a těchto pět čísel sečteme, dostaneme vždy stejný součet. Pokuste se zrekonstruovat tento talisman, tzn. doplňte čísla na prázdná místa |
![]() |
(S. Bednářová) |
© 2004 Milan Rieger - web design, grafika |