MATEMATIKA    5. třída 2003
 Scio - obecně prospěšná společnost, Janovského 11, 170 00 Praha 7 hlavni formulář 9. třída
1. Jaký je výsledek následujícího výpočtu? 24 - 2 . 10 + 34 - 2 . 15 + 44 - 2 . 20 + 54 - 2 . 25 =
(A) (B) (C) (D)
8 16 24 32
 
2. Sportovci jsou na hřišti seřazeni do šesti dvojic, dvanácti trojic, tří čtveřic a osm jich stojí jednotlivě. Kolik sportovců je velkem na hřišti?
(A) (B) (C) (D)
48 60 66 68
 
3. O kolik musíme zvětšit podtržené číslo, aby byl zápis 18 500 + 12 900 = 36 000 pravdivý?
(A) (B) (C) (D)
o 4 200 o 4 400 o 4 500 o 4 600
 
4. Za cenu jednoho ananasu koupíme dva pomeranče. Za cenu 3 pomerančů koupíme čtyři jablka. Za cenu třech jablek koupíme 6 banánů. Kolik korun stojí jeden banán, jestliže za ananas zaplatíme 32 Kč?
(A) (B) (C) (D)
6 Kč 5 Kč 4 Kč 3 Kč
 
5. Za 15 stejných košil jsme zaplatili 2 925 Kč. Kolik Kč zaplatíme za těchto 6 košil?
(A) (B) (C) (D)
1 170 Kč 1 365 Kč 1 570 Kč 1 755Kč
 
6. Ivan má v peněžence dvě padesátikoruny, pět pětikorun, tři dvoukoruny, sedm korun a dva padesátihaléře. Kolik Kč má celkem Ivan v peněžence?
(A) (B) (C) (D)
188 Kč 179 Kč 165 Kč 139 Kč
 
7. Vypočtěte x:
(A) (B) (C) (D)
450 596 690 756
 
8. Sečtěte číslo 7 394 zaokrouhlené na stovky s číslem 8 759 zaokrouhleným na tisíce a tento součet vydělte dvěma. Jaké číslo dostanete?
(A) (B) (C) (D)
8 000 8 050 8 100 8 200
 
9. K rozdílu čísel 394 a 199 přičtěte součin čísel 72 a 25 zmenšený o 5. Jaké číslo dostanete?
(A) (B) (C) (D)
2 000 1 990 1 895 1 800
 
10. Jaký je výsledek následujícího výpočtu? 700 : 7 + 3 300 : 100 - 4 . 25 =
(A) (B) (C) (D)
33 83 133 183
 
11. Na číselné ose je vyznačeno číslo 6 300. Které z následujících tvrzení je pravdivé?
(A) (B) (C) (D)
Z bodu 6 300 je blíže k bodu 10 900 než k bodu 4 900. Číslo 6 300 je liché. Číslo 6 300 můžeme dělit beze zytku osmi. Číslo 6 300 leží právě uprostřed mezi čísly 12 300 a 300.
 
12. Věra má celkem 3 sukně, dvoje kalhoty, 4 halenky a 5 svetříků. Kolik celkem různých kombinací sukně-halenka, sukně-svetřík, kalhoty-halenka nebo kalhoty-svetřík může sestavit?
(A) (B) (C) (D)
120 60 45 20
 
13. Hana si koupila 12 stejných obtisků, každý za 13 Kč. Po slevě stál stejný počet obtisků 132 Kč. O kolik Kč byl zlevněn každý obtisk?
(A) (B) (C) (D)
o 2 Kč o 2,50 Kč o 6 Kč o 11 Kč
 
14. Do prodejny přivezli 18 beden s limonádami. V každé bedně je 12 balení a v každém balení je 6 dvoulitrových limonád. Kolik litrů limonády přivezli do prodejny celkem?
(A) (B) (C) (D)
1 596 litrů 2 292 litrů 2 492 litrů 2 592 litrů
 
15. V hokejové sezoně 1998/99 vstřelilo mužstvo Vsetína 184 branek za 52 zápasů. O kolik branek by mužstvo Vsetína vstřelilo v této sezoně víc, kdyby v každém ze zápasů vstřelilo právě 5 branek?
(A) (B) (C) (D)
o 16 o 76 o 84 o 132
 
16. Kolikrát za rok v celou hodinu svírají hodinová a minutová ručička na hodinách pravý úhel (uvažujeme, že rok má 365 dní)?
(A) (B) (C) (D)
365krát 1 095krát 1 460krát 1 825krát
 
17. Eva přečte za tři čtvrtě hodinx 9 stran pohádky. Za jak dlouho přečte celou pohádku o 24 stranách, bude-li číst stále stejně rychle?
(A) (B) (C) (D)
za 1 h 50 min za 2 h za 2 h 10 min za 2 h 20 min
 
18. Jirka měl uspořeno 600 Kč. Za z těchto úspor koupil mamince dárek k narozeninám. Za z úspor si koupil lístek do kina a za z těchto úspor utratil na školním výletě. Kolik Kč nakonec Jirkovi zbylo?
(A) (B) (C) (D)
170 Kč 230 Kč 330 Kč 370 Kč
 
19. Jaký výsledek dostanete, sečtet-li z 600 a z 3 000 a výsledek vynásobíte z 60?
(A) (B) (C) (D)
3 000 2 850 2 500 2 250
 
20. Které z následujících čísel je větší než z 96 300 a zároveň menší než z 164 000?
(A) (B) (C) (D)
32 000 36 272 41 353 165 411
 
21. V pohádce šli slon, žirafa a medvěd společně na procházku a ušli stejnou vzdálenost. Medvěd udělal 1 200 krků. Žirafa má jeden krok dvakrát delší, než je krok medvěda. Počet kroků slona byl o větší než počet kroků žirafy. Kolik kroků udělal slon?
(A) (B) (C) (D)
540 660 720 760
 
22. Tomáš a Vašek sbírají známky. Až Tomáš získá dalších 15 známek, bude mít z počtu známek Vaška. Vašek má 75 známek. Kolik známek má nyní Tomáš?
(A) (B) (C) (D)
35 30 25 15
 
23. Petr odešel z domu do školy v 6 hodin 55 minut. hodiny šel pěšky na zastávku autobusu, kde čekal na příjezd autobusu 5 minut. Cesta autobusem trvala Petrovi hodiny. Od autobusu šel ještě hodiny ke škole. V kolik hodin byl Petr před školou?
(A) (B) (C) (D)
v 7 h 12 min v 7 h 18 min v 7 h 23 min v 7 h 28 min
 
24. Slon indický spotřbuje 500 kg zelného krmení denně. Kolik kg zeleného krmení by spotřebovala skupina pěti takových slonů za celý týden?
(A) (B) (C) (D)
2 500 kg 3 500 kg 15 000 kg 17 500 kg
 
25. Na ručičkových hodinkách je čas 5 hodin a 29 minut. Za kolik minut nejdříve od tohoto času budou ležet hodinová a minutová ručička na hodinkách v jedné přímce?
(A) (B) (C) (D)
za 31 min za 29 min za 27 min za 13 min
 
26. Jedna námořní míle je 1852 m. Zaoceánská loď urazila 240 námořních mil, parník urazil 240 km. O kolik km více (po zaokrouhlení na celé km) urazila zaoceánská loď než parník?
(A) (B) (C) (D)
o 1 852 km o 444 km o 240 km o 204 km
 
27. Které z následujících tvrzení o přímkách a, b, c, d, e, f, g je pravdivé?

(A) (B) (C) (D)
a g, a e, a d a g, a e, a c a g, a e, a b a b, a e, a c
 
28.

Obvod čtverce ABCD je 384 cm. Všechny obrazce na obrázku jsou čtverce. Vypočtěte délku strany malého vybarveného čtverce.

(A) (B) (C) (D)
6 cm 10 cm 12 cm 16 cm
 
29. Obvod čtverce o straně 100 cm je dvakrát větší než obvod obdélníku s délkou jedné strany 30 cm. Vypočtěte délku druhé strany obdélníku.
(A) (B) (C) (D)
60 cm 70 cm 76 cm 80 cm
 
30.

Rovnostranný trojúhelník má stranu dlouhou 240 cm. Obvod tohoto rovnostranného trojúhelníku je shodný s obvodem rovnoramenného trojúhelníku, který je na obrázku. Vypočtěte délku ramene rovnoramenného trojúhelníku.

(A) (B) (C) (D)
280 cm 220 cm 210 cm 200 cm
 
31. Zahrada má tvar obdélníku o stranách 88 m a 94 m. Jaká bude plocha pletiva, které je natažené jen po delších stranách zahrady do výšky 2 m?
(A) (B) (C) (D)
1 456 m2 728 m2 376 m2 352 m2
 
32.

V travnaté ploše je postaveno pískoviště (na obrázku je šrafované). Všechny vyznačené úhly jsou pravé. Kolik kg písku je třeba nasypat do pískoviště, když na 1 m2 pískoviště je třeba 128 kg písku?

(A) (B) (C) (D)
1 024 kg 1 020 kg 256 kg 124 kg
 
33. Krychle má hranu délky 8 cm. Jaká je celková délka všech hran této krychle?
(A) (B) (C) (D)
64 cm 80 cm 92 cm 96 cm
 
34. V rukavičkářských závodech ušijí za měsíc 3 815 párů rukavic. Od nového roku plánují zvýšení výroby o . Kolik kusů rukavic ušijí za jeden měsíc po tomto zvýšení?
(A) (B) (C) (D)
10 985 9 156 4 578 1 526
 
35. Krychlí s délkou hrany 40 cm rozřežeme svislými a vodorovnými řezy na krychle s délkou hran 10 cm. Jaký maximální počet krychlí o hraně 10 cm můžeme rozřezáním získat?
(A) (B) (C) (D)
64 56 40 16
 
Scio, obecně prospěšná společnost
Janovského 11
170 00 Praha 7
telefon: 266 711 522, fax: 266 711 524
© 2004 Milan Rieger web design, grafika